‘Klagen is brandstof voor verbetering’

Nieuw lid Olga Koper-Vedelaar

‘Klagen is brandstof voor verbetering’

Nieuw lid Olga Koper-Vedelaar

Op jonge leeftijd koos Olga Koper voor het ruime sop. Na de zeevaartschool voer ze een aantal jaar over verschillende zeeën naar verre oorden. Ze kwam bij ons terecht na een carrière bij onder andere Nuon. Sinds augustus 2017 mag ze zichzelf de eerste vrouwelijke bedrijfsvoerder van TenneT noemen. Ze bruist van de energie en maakt graag tijd vrij om zich in te zetten als OR-lid.

Iedereen veilig

Geen dag is hetzelfde bij Olga. Vanuit Ede ontgaat haar niets in het 150 kV-net in Limburg, Brabant en Zeeland. “Het is iedere dag weer een uitdaging. ’s Ochtends en ’s avonds is er altijd een piek, dan melden de collega's zich aan om aan het werk te gaan in het netwerk. Aan het eind van de dag melden deze collega's hun werkzaamheden weer af en schakelen we het netwerk weer terug. Ook controleer ik of iedereen op de hoogspanningsstations zich heeft ‘uitgemeld’ om te weten dat iedereen weer veilig naar huis is."

Extra tijd

Olga miste nog enkele diploma’s voordat ze aan het werk kon als bedrijfsvoerder. Haar diploma MBO-Technicus Elektrotechniek haalde ze in een jaar om zo het Stipel-examen te kunnen doen. “Het is niet zo dat het bij ons iedere dag een en al hectiek is. We hebben ook dagen dat alles op rolletjes loopt en je minder hoeft te schakelen. Tijdens de dagdiensten wil ik me nuttig maken met OR-werk.”

Klagen

Een andere reden is dat Olga vindt dat de plannen die door het management ontwikkeld worden niet altijd even uitvoerbaar zijn op de werkvloer. “Daar vind ik wat van. Nu kun je gaan klagen, maar daarmee verandert er niks. Bij ons op het toilet hangt de kalender van ‘Omdenken’, daarop las ik de tekst: ‘Klagen is brandstof voor verbetering’. Dat inspireerde mij om in actie te komen. In mijn rol als OR-lid kan ik mij hardmaken voor zaken die, in mijn ogen, belangrijk zijn. Bijvoorbeeld om een brug te slaan tussen de plannenmakers en de uitvoerenden.”

Voorbeeld

“Ik heb geen standaard kantoorbaan, heb wisselende diensten waardoor ik ook ’s nachts en in het weekend werk. Dat vind ik ook leuk, maar overal waar ik tot nu toe gewerkt heb merk ik dat de ploegendienst toch vaak een ondergeschoven kindje is. Dat zie je terug in de cao-regelingen. Neem het recuperatieverlof, die regeling is afgeschaft. Dat begrijp ik als je de regeling door de ogen van een kantoormedewerker bekijkt. Een paar uur extra verlof voor een collega van in de 60 met wisselende diensten, is echt geen overbodige luxe maar broodnodig om te kunnen herstellen na een serie van nachtdiensten.” Olga hoopt, door dichter bij het vuur te zitten, in een eerder stadium mee te kunnen praten om zo de belangen van haar collega’s zo goed mogelijk te behartigen. “We hebben nog plekken open in de OR, ik hoop dat meer collega's mijn voorbeeld volgen."

Olga hoopt, door dichter bij het vuur te zitten, in een eerder stadium mee te kunnen praten om zo de belangen van haar collega’s zo goed mogelijk te behartigen. “We hebben nog plekken open in de OR, ik hoop dat meer collega's mijn voorbeeld volgen.”