Alle hens aan dek

Van de voorzitter Miriam Calligaro

Alle hens aan dek

Van de voorzitter Miriam Calligaro

Toen mijn naam genoemd werd als potentiële voorzitter van de OR, moest ik daar even over nadenken. Die rol zag ik voor mezelf nog niet direct. Maar als ik nu terugkijk ben ik heel blij dat ik die kans gekregen heb. Ik heb er enorm veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe je ondanks verschillende meningen toch gezamenlijk iets kunt bereiken. Die verbindende factor te zijn, is wat mij enorm aanspreekt.

Vier jaar geleden zaten we boordevol plannen. We zouden meer ons eigen plan gaan voeren en onderwerpen die wij belangrijk vonden onder de aandacht brengen. Maar dat pakte anders uit. Met ‘alle hens aan dek’ hebben we ons vastgebeten in Transforming TenneT. Het laatste jaar heb ik me grotendeels fulltime ingezet om het werk te kunnen doen. Gesprekken met de kwartiermakers van de 22 organisatieonderdelen, gesprekken met de directie, HR. Onze agenda zat bomvol. Die tijd was ook nodig, want die 22 verschillende invalshoeken moesten wel samenkomen in een gezamenlijk plan. Samen praten over waar je heen gaat, onderzoeken en of alle relevante informatie beschikbaar is. Het was een drukke tijd, waarin we veel energie gestoken hebben in dit werk, maar we hebben helaas niet bereikt waarvoor we gingen. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat we niet tot het eind als team op één lijn zaten. Heel lang leek het erop dat dat wel ging gebeuren. Verschillen van mening en visie mogen er zijn, dat is ook goed en maakt het werk leuk. Maar ik vind wel dat we met elkaar in verbinding moeten blijven. In onze situatie is dat helaas niet helemaal gelukt. Die periode sluiten we nu af. Het is tijd om weer vooruit te kijken en met elkaar verder te gaan. Voor de OR hoop ik dat er nieuwe kansen ontstaan om nog meer een eigen pad in te slaan. En de verleidingen te weerstaan om voor de makkelijke weg te kiezen. Een mooie uitdaging waar ik graag samen met de andere leden een bijdrage aan wil leveren. Miriam Calligaro, voorzitter