‘Blijf met elkaar in gesprek, dat werkt veel prettiger’

Marlies van Vugt in beeld

‘Blijf met elkaar in gesprek, dat werkt veel prettiger’

Marlies van Vugt in beeld

Voordat Marlies van Vugt bij TenneT kwam, werkte ze een aantal jaren als advocaat en later als bedrijfsjurist. Interessante banen maar ze miste iedere keer toch iets. Haar studies rechten en bedrijfskunde komen in haar huidige functie als adviseur arbeidsvoorwaarden mooi samen. Inmiddels heeft Marlies bij ons haar plek gevonden en bouwt ze graag een stevige brug tussen de OR en de organisatie.

Veelzijdig

“Ik vind dat je altijd verantwoordelijk bent voor je eigen ‘werkgeluk’. Toen ik erachter kwam dat mijn vorige functies mij niet op het lijf geschreven waren, ben ik verder gaan kijken om te onderzoeken, wat past bij mij?” Een HR-functie bood uitkomst. In haar huidige rol heeft ze contact met de werknemers én is ze bezig met de juridische kant van het verhaal, zoals arbeidsvoorwaarden en arbeidsrecht. “Mijn baan is heel veelzijdig. Om je een voorbeeld te geven: we hebben een groeiende club ‘offshore’. Deze medewerkers werken op een platform op zee, daar horen andere regels bij dan voor kantoormedewerkers. Welke extra arbeidsvoorwaarden heb je dan nodig? Daar denk ik over na. Ik kijk dan hoe we het HR-beleid kunnen ontwikkelen en implementeren voor die specifieke groep.”

In gesprek

De eerste kennismaking met de OR kwam door haar rol bij de commissie AVP en later volgde de rol van adviseur medezeggenschap voor de board. “Hierdoor heb ik veelvuldig contact gekregen met de OR. De board en de OR komen één keer per zes weken samen, dat is heel weinig. Je kunt dan ook alleen maar op hoofdlijnen met elkaar praten. Wat ik belangrijk vind, is dat er tussentijds contact is. Als er een goede samenwerking is dan praat dat makkelijker en kom je samen sneller tot de juiste beslissingen. Als je niet oppast ontstaan er interpretatieverschillen over hoe bepaalde regels geformuleerd zijn. Door elkaar meer op te zoeken en ook door het gesprek niet te beperken tot die formele momenten, voorkom je miscommunicatie. Het werkt gewoon veel prettiger.” En daar is Marlies een verbindende factor in. Ze vindt het dan ook jammer dat op dit moment niet alle beschikbare plekken in de OR gevuld zijn. “Transforming TenneT is geen makkelijke opgave en vraagt veel van de leden, misschien vormt dat een drempel voor het OR-lidmaatschap”, aldus Marlies. “Toch is het belangrijk dat medewerkers zich beschikbaar stellen. Je ontwikkelt jezelf, hebt een stem in de plannen die gemaakt worden, bouwt een relatie op met de board en je helpt er je collega’s mee.” Voor de OR zelf heeft Marlies ook nog een tip: “Zorg dat mensen weten waar jullie mee bezig zijn, laat je zien, zodat je je collega’s inspireert om lid te worden!”